Monday, September 15, 2008

MASAK APA HARI RAYA NANTI ?

Hah...nilah dia resepi Ayam Anggerik yang Maktok request haritu...

AYAM ANGGERIK

4 ekor ayam
1 kg bawang merah
1/2 kg bawang putih
400 gm halia
200 gm lengkuas
10 batang serai
2 bungkus kecil rempah kari daging
2 bungkus kecil rempah rendang
1 bungkus kecil serbuk lada
1 botol kecil lada sulah
1 gelas madu
1 tin susu cair
sedikit sos tomato
sedikit sos barbeque
1 tin cendawan butang
1 tin kacang peas
2 batang carrot
4 biji telur ayam (atau beberapa biji telur puyuh)
4 biji kentang kecil

CARANYA :

Ayam dibersihkan kemudian dicucuk-cucuk dengan garpu permukaannya. Seterusnya ayam tersebut ditoskan hingga kering. Setelah kering lumurkan serbuk lada sulah ke seluruh permukaan ayam tersebut dan perapkan.

Bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan serai dikisar kesemuanya. Kemudian campurkan rempah-rempah, lada serbuk, susu cair, madu, sos tomato, sos barbeque ke dalam bahan-bahan yang dikisar tadi dan gaul rata untuk dijadikan bahan perap.

Carrot, telur, kentang hendaklah direbus terlebih dahulu.

Masukkan kesemua bahan-bahan tadi kedalam ayam i.e. carrot, kentang, telur, cendawan, kacang peas dan sedikit bahan perap secara bergilir2 sehingga ayam penuh. Lumurkan bahan perap yang selebihnya ke seluruh badan ayam dan biarkan untuk diperap.

Sediakan dulang pembakar dengan membalut seluruh permukaan dulang dengan aluminium foil. Bakar dalam oven dan sekali-sekala ambil minyak dari ayam dan kuah yang jatuh dalam dulang dan curahkan ke atas ayam tersebut semula.

itu sajer...mmm...sedapnya...teringin pulak nak buat.....tapi hari raya ni kawan beraya kat Penang...so tak dapat le buat untuk hari raya...maybe buat lepas balik cuti raya lah....itupun kalau si kecik tu tak meragam...kalau dia tidur baru dapat buat kerja dengan tenang...sekarang ni bukan main susah lagi si Nurin tu nak tidur...

Ni le dia budak yang susah nak tidur tu....Kalau nak tidurkan dia silap haribulan kita yang tertidur bukannya dia...makin kita suruh tidur makin tersengih2 je dia...